Masterdata-begreber

Masterdata-begreber for Uddannelsesområdet i version 1.004

MASTERDATA-BEGREBER for uddannelsesområdet

Masterdata-begreberne for uddannelsesområdet er godkendt pr. 3. juli 2019 af Det Strategiske Digitaliseringsudvalg (DSD). Desuden har udvalget godkendt en ændring for begrebet Modul pr. 29. juni 2021.I februar 2023 har masterdata-begreberne for uddannelsesområdet fået et serviceeftersyn. Det er vurderet, at serviceeftersynet ikke har krævet fornyet godkendelse, da der udelukkende er foretaget en række præciseringer og opdateringer af udfaldsrum og eksempler til dokumentationen for begreberne. Der er desuden i december 2023 tilføjet en ny information 'Filial' i tilknytning til begrebet Uddannelsesversion.

Ændringer fra version 1.003 til version 1.004:

Uddannelsesversion

  • Beskrivelse af informationen Filial er tilføjet

Ændringer til enkelte begreber udløser en ny version for samtlige begreber. Denne fremgangsmåde er valgt for at mindske kompleksitet og sikre konsistens ift. referencer til versioner af begreberne. Det vil sige at der fra version 1.003 til version 1.004 er sket ændringer for det begreb, som fremgår ovenfor, mens de resterende begreber blot har fået et nyt versionsnummer.

Permanent URL til version 1.004: https://www.masterdata.aau.dk/begreber/1.004_Uddannelsesomraadet 

1.004 Uddannelsesområdet

  • +

    Grafisk overblik over begreber for Uddannelsesområdet

    Illustrationen nedenfor angiver hvordan masterdata-begreberne for uddannelsesområdet er relateret til hinanden.

     

  • +

    1.1.004 Uddannelse

    Definition

    En uddannelse på Aalborg Universitet er et selvstændigt, afrundet forløb på et fastsat antal ECTS-point, inden for et eller flere fagområder, og er baseret på Aalborg-modellen for problembaseret læring (PBL). En uddannelse er ministerielt godkendt.

    Forklaring

    Masterdata-begrebet ’AAU-uddannelse’ dækker alle uddannelser på Aalborg Universitet, undtaget er ph.d.-uddannelser og Adgangskursus.

    Type/udfaldsrum

    Bachelor- og kandidatuddannelser, uddannelser på deltid, masteruddannelser, professionsbacheloruddannelser, erhvervskandidatuddannelser, diplomuddannelser

    Eksempler

    Bacheloruddannelsen i Dansk, Kandidatuddannelsen i Historie, Professionsbacheloruddannelsen Socialrådgiver, Masteruddannelsen i Bioteknologi, Erhvervskandidatuddannelsen i Revision, Diplomuddannelsen HD

    Accepterede termer

    Uddannelse

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Uddannelsesbasen

    Navn i autoritativ kilde

    DegreeProgramme

    Relationer

    En AAU-Uddannelse findes i mindst én AAU-Uddannelsesversion

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempler

    Uddannelses-ID

    Uddannelsens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempler:

    5f4f5960-202a-458f-9613-3b80dc3edf5f

    Uddannelsesversioner

    Liste med de uddannelsesversioner, der findes for en uddannelse. Der er altid mindst én uddannelsesversion for en uddannelse.

    Udfaldsrum:

    Liste af Uddannelsesversions-ID’er.

     

    Eksempel:

    df4df963-80b1-4498-afa0-7144c3d80e66;

    c31f206b-f22c-48ec-9ad0-fab17bd2f6dc

     

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.2.004 Uddannelsesversion

    Definition

    En uddannelsesversion er en specifik version af en uddannelse, på et givet tidspunkt, på Aalborg Universitet. 

    Forklaring

    Alle uddannelser findes i mindst én version. Versionen er et udtryk for, hvordan uddannelsen ser ud, har set ud, eller vil se ud på et givet tidspunkt.

    Der kan oprettes en ny version af en uddannelse, hvis væsentlige informationer om uddannelsen ændres. Der kan foretages mindre ændringer af informationerne om en uddannelse, uden dette udløser en ny version af uddannelsen. Vurderingen af om en ændring er væsentlig nok til, at der skal oprettes en ny uddannelsesversion, foretages af Studieservice.

    Hver version har tilknyttet et unikt Uddannelsesversions-ID, samt en dato for, hvornår den pågældende version er/har været eller vil være gældende fra (se attributterne 'Gældende fra' og 'Gældende til'), således at det er muligt at skelne de forskellige versioner fra hinanden.

    Type/udfaldsrum

    Aktuel version af en uddannelse, historisk version af en uddannelse, fremtidig version af en uddannelse

    Eksempler

    Bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier (gældende fra: 09.05.2017, gældende til: 6.12.2018, status: historisk), Bacheloruddannelsen i Dansk (gældende fra: 09.05.2017, gældende til: - , status: gældende), Kandidatuddannelsen i Anvendt Filosofi (gældende fra: 01.02.2021, gældende til: - , status: fremtidig)

    Accepterede termer

    Uddannelsesversion, Version af en uddannelse

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Uddannelsesbasen

    Navn i autoritativ kilde

    DegreeProgrammeVersion

    Relationer

    En AAU-Uddannelsesversion, beskriver en AAU-Uddannelse på et givet tidspunkt. En Uddannelsesversion kan have ingen, en eller flere Specialiseringer, som har indflydelse på Uddannelsesversionens Uddannelsesforløb, og desuden have en eller flere udbudsformer, som har indflydelse på AAU-Uddannelsesversionens AAU-Uddannelsesforløb. En AAU-Uddannelsesversion er beskrevet i en studieordning.

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Uddannelsesversions-ID

    Uddannelsesversionens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    f3c97247-0459-4eab-945d-86bf6e253ff6

    Uddannelses-ID

    Uddannelsens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    5f4f5960-202a-458f-9613-3b80dc3edf5f

    Gældende fra

    Den dato og tidspunkt den pågældende uddannelsesversion er gældende fra.

    Udfaldsrum:

    Dato og tidspunkt

     

    Eksempel:

    24-06-2021 11:57:08

    Gældende til

    Den dato og tidspunkt den pågældende uddannelsesversion er gældende til.

    Udfaldsrum:

    Dato og tidspunkt

     

    Eksempel:

    01-02-2023 10:33:12

    Lukket fra

    Dato og tidspunkt for lukning af uddannelsen

    Udfaldsrum:

    Dato og tidspunkt

     

    Eksempel:

    25-06-2022 00:00:00

    Uddannelsens navn (DK)

    Uddannelsens navn på dansk, uden uddannelsestype og akademisk grad

    Udfaldsrum:

    Navn på en uddannelse

     

    Eksempel:

    Industrielt design

    Uddannelsens navn (EN)

    Uddannelsens navn på engelsk, uden uddannelsestype og akademisk grad

    Udfaldsrum:

    Navn på en uddannelse

     

    Eksempel:

    Industrial Design

    Godkendt titel (DK)

    Uddannelsens godkendte danske titel fra ministeriet, som vil fremgå på den studerendes eksamensbevis

    Udfaldsrum:

    Navn på en godkendt titel

     

    Eksempel:

    Civilingeniør, cand.polyt. i industrielt design

    Godkendt titel (EN)

    Uddannelsens godkendte engelske titel fra ministeriet, som vil fremgå på den studerendes eksamensbevis

    Udfaldsrum:

    Navn på en godkendt titel

     

    Eksempel:

    Master of Science (MSc) in Engineering (Industrial Design)

    Hovedområde

    Det ministerielt bestemte faglige hovedområde som uddannelsen er indplaceret på i forbindelse med akkreditering af uddannelsen. Opdelingen i faglige hovedområder er baseret på den internationale klassifikationen ISCED-F, udformet i regi af UNESCO.

    Udfaldsrum:

    Navn på hovedområde

     

    Eksempel:

    Det Naturvidenskabelige hovedområde

    Hovedfakultet

    Det fakultet på Aalborg Universitet uddannelsen organisatorisk hører under

    Udfaldsrum:

    Navn på fakultet

     

    Eksempel:

    Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet

    Adgangsbegrænsning

    Angiver om der for uddannelsen er bestemt en begrænsning i antallet af studerende, der kan optages på uddannelsen. Begrænsningen kan enten være bestemt af ministeriet som en dimensionering eller af Aalborg Universitet som en adgangsbegrænsning.

    Udfaldsrum:

    Uddannelsesspecifik dimensionering, Ledighedsbaseret dimensionering, Adgangsbegrænsning, Fri adgang med maksoptag,

    Fri adgang

     

    Eksempel:

    Ledighedsbaseret dimensionering

    Uddannelsestype

    Den korrekte danske betegnelse for uddannelsestypen

    Udfaldsrum:

    Bachelor, Kandidat, Diplomingeniør, Professionsbachelor, Diplom, Master

     

    Eksempel:

    Diplomingeniør

    ECTS

    Uddannelsens normerede studietid angivet i ECTS-point

    Udfaldsrum:

    Numerisk angivelse af antal ECTS

     

    Eksempel:

    120

    Akademisk grad

    Uddannelsens akademiske grad på latin, dansk og engelsk

    Udfaldsrum:

    Akademisk grad på latin/dansk/engelsk

     

    Eksempel:

    Bachelor (BSc)/Bachelor (BSc) i teknisk videnskab/Bachelor of Science (BSc) in Engineering

    Optagelsestidspunkt

    Hvornår på året studerede kan optages på uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    Årligt: September, Årligt: Februar, Halvårligt: September og februar

     

    Eksempel:

    Årligt: September

    Aktuel udbudsstatus

    Angiver om uddannelsen er åben eller lukket for optag.

    Udfaldsrum:

    Lukket for optag, Åben for optag

     

    Eksempel:

    Åben for optag

    UDD-kode

    Uddannelsens kode i Danmarks Statistiks klassifikationssystem for uddannelser (DISCED-15). Kode der anvendes i tilknytning til en studerende der er i gang med uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    fire-cifret kode

     

    Eksempel:

    7081 (Jura, bach.) 

    AUDD-kode

    Uddannelsens kode i Danmarks Statistiks klassifikationssystem for uddannelser (DISCED-15). Kode der anvendes i tilknytning til en studerende, der har afsluttet uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    fire-cifret kode

     

    Eksempel:

    8272 (Landinspektørvidenskab, cand.geom.)

    Specialiseringer

    Liste med specialiseringer for uddannelsen eller angivelse af at uddannelsen ikke har specialiseringer.

    Udfaldsrum:

    Uddannelsen har ikke specialiseringer, liste med specifikke specialiseringer

     

    Eksempel:

    Bygge- og anlægskonstruktion, Indeklima og energi,

    Vand og miljø, Veje og trafik

    Sprog

    Det sprog, uddannelsen udbydes på.

    Udfaldsrum:

    Dansk, Engelsk

     

    Eksempel:

    Dansk

    Studienævn

    Det studienævn på Aalborg Universitet uddannelsen organisatorisk hører under

    Udfaldsrum:

    Navn på studienævn

     

    Eksempel:

    Studienævn for Datalogi

    Taxameterindplacering

    Den taxametertakst uddannelsen er godkendt til. Taksten anvendes til beregning af det årlige uddannelsestilskud til universitetet fra Staten, og er derfor af stor betydning i forhold til universitetets indtægter. Det kronebeløb, en given taxametertakst svarer til, angives i årets finanslov.

    Udfaldsrum:

    Takst 1, Takst 2, Takst 3, Takst for HD-uddannelsen

     

    Eksempel:

    Takst 1

    Udbudssted

    Campus hvor uddannelsen udbydes

    Udfaldsrum:

    Aalborg, København, Esbjerg

     

    Eksempel:

    Aalborg

    Filial

    Angiver hvorvidt uddannelsen udbydes som filial eller ej.

    En filial er et tidsbegrænset uddannelsesudbud af hele eller dele af en godkendt uddannelse, som udbydes på en anden lokation end hoveduddannelsen.

    Udfaldsrum:

    Ja, Nej

     

    Eksempel:

    Nej

    Udbydes som

    Hvilke udbudsformer uddannelsen udbydes som

    Udfaldsrum:

    Liste med udbudsformer

     

    Eksempel:

    1-faglig, 2-faglig, Sidefag

    Censorkorps

    Hvilke censorkorps, uddannelsen hører under

    Udfaldsrum:

    Navn på censorkorps

     

    Eksempel:

    De Erhvervsøkonomiske Censorkorps

    KOT-kode

    Uddannelseskoden fra Den Koordinerede Tilmelding. Koden er specifik for Aalborg Universitet – samme uddannelse ved et andet universitet vil have en KOT-kode med en anden værdi.

    Udfaldsrum:

    fem-cifret kode

     

    Eksempel:

    25314 Matematik

    Aktivitetsgruppekode

    Kode specificeret af Uddannelses og Forskningsministeriet, der anvendes i forbindelse af indberetninger af studieaktiviteter for uddannelsen til ministeriet. Det er ikke alle uddannelser, der har en unik kode – fx indberettes mange ingeniøruddannelser på samme aktivitetsgruppekode.

    Udfaldsrum:

    Fire-cifret kode

     

    Eksempel:

    6029 (Musikterapi)

     

    Institut

    Det institut på Aalborg Universitet uddannelsen organisatorisk hører under.

    Udfaldsrum:

    Navn på institut

     

    Eksempel:

    Institut for Arkitektur og Medieteknologi

    Internationalt samarbejde

    Angiver om uddannelsen indgår i et internationalt uddannelsessamarbejde

    Udfaldsrum:

    Navn på internationalt samarbejde

     

    Eksempel:

    Erasmus Mundus (joint)

     

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

    Udbudsformer

    1-faglig

    Definition

    En uddannelse udbudt som 1-faglig består af kun ét samlet uddannelsesforløb.

    Forklaring

    Uddannelsesforløbet for en 1-faglig uddannelse er fuldt ud beskrevet i uddannelsens studieordning, og kombineres således ikke med dele fra andre uddannelsers studieordninger (som det er tilfældet med udbudsformerne Sidefag og Tilvalgsfag).

    Type/udfaldsrum

    Bacheloruddannelse udbudt som 1-faglig, kandidatuddannelse udbudt som 1-faglig, professionsbacheloruddannelser udbudt som 1-faglig, erhvervskandidatuddannelse udbudt som 1-faglig, masteruddannelser udbudt som 1-faglig, diplomuddannelser udbudt som 1-faglig

    Eksempler

    Bacheloruddannelse i Medialogi (1-faglig), Bacheloruddannelse i Biologi (udbudt som 1-faglig) Kandidatuddannelse i Jura (1-faglig), Masteruddannelse i Udsatte børn og unge (1-faglig), Diplomingeniøruddannelse i Nanoteknologi (1-faglig), HD-uddannelsens 1. del (1-faglig)

    Centralfag

    Definition

    Et centralfag udgør hovedvægten af en uddannelse, er inden for den gymnasiale fagrække og skal leve op til de faglige mindstekrav.

    Forklaring

    Centralfag beskrives i en studieordning, og består af en samling af moduler.

    Centralfag kombineres med sidefag eller tilvalgsfag. Kombineres centralfaget med et sidefag, skal centralfaget leve op til de faglige mindstekrav, uanset hvilket sidefag det kombineres med. Kombinationen med sidefag giver undervisningskompetence i gymnasieskolen, men kombineres centralfag med tilvalgsfag, giver dette ikke undervisningskompetence i gymnasieskolen.

    Et centralfag er et fag fra den gymnasiale fagrække. Centralfaget udgør hovedvægten af en kombination af en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, der samlet set giver undervisningskompetence i gymnasieskolen. Alt efter den valgte kombination af hhv. centralt fag og sidefag, ender den samlede tofagsuddannelse (bachelor- og kandidatuddannelse) på enten 300 ECTS, eller på 330 ECTS når der skal studietidsforlænges på sidefaget. Studietidsforlængelse tillægges sidefaget, såfremt dette ikke er inden for samme hovedområde som centralfaget.

    Faglige mindstekrav fastsættes i ’Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb’. De faglige mindstekrav har til formål at sikre grundlaget for, at dimittender med en bachelor- og kandidatuddannelse, som er tilrettelagt med henblik på undervisning i gymnasieskolen, opnår faglig kompetence inden for den gymnasiale fagrække, uanset hvilket universitet uddannelserne er gennemført ved.

    Type/udfaldsrum

    Centralfag (og sidefag) indgående i både bachelor- og kandidatuddan-nelsen rettet mod undervisning i den gymnasiale fagrække

    Eksempler

    Uddannelse (både bachelor og kandidat) med centralfag i Biologi kombineret med sidefag i Idræt, uddannelse (både bachelor og kan-didat) med centralfag i Dansk kombineret med sidefag i Engelsk

    Sidefag

    Definition

    Et sidefag udgør en ikke-overvejende del af en to-faglige uddannelse og kombineres med et centralfag. Sidefaget er inden for den gymnasiale fagrække og skal leve op til de faglige mindstekrav.

    Forklaring

    Sidefag beskrives i en studieordning, og består af en samling af moduler.

    Et sidefag er et fag i den gymnasiale fagrække. Sidefaget udgør en ikke-overvejende del af en kombination af en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, der samlet set giver undervisningskompetence i gymnasieskolen. I denne kombination skal sidefaget udgøre mindst 90 ECTS. Alt efter den valgte kombination af hhv. centralt fag og sidefag, ender den samlede tofags-uddannelse (bachelor- og kandidatuddannelse) på enten 300 ECTS, eller på 330 ECTS når der skal studietidsforlænges på sidefaget. Studietidsforlængelse tillægges sidefaget, såfremt dette ikke er inden for samme hovedområde som centralfaget.

    Et sidefag skal leve op til de faglige mindstekrav, uanset hvilket centralfag det kombineres med.

    Faglige mindstekrav fastsættes i ’Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb’. De faglige mindstekrav har til formål at sikre grundlaget for, at dimittender med en bachelor- og kandidatuddannelse, som er tilrettelagt med henblik på undervisning i gymnasieskolen, har opnået faglig kompetence inden for den gymnasiale fagrække, uanset hvilket universitet uddannelserne er gennemført ved.

    Type/udfaldsrum

    Sidefag (og centralfag) indgående i både bachelor- og kandidatuddannelsen rettet mod undervisning i den gymnasiale fagrække

    Eksempler

    Uddannelse (både bachelor og kandidat) med centralfag i Biologi kombineret med sidefag i Idræt, uddannelse (både bachelor og kandidat) med centralfag i Dansk kombineret med sidefag i Engelsk

    Tilvalgsfag

    Definition

    Et tilvalgsfag udgør en ikke-overvejende del af en uddannelse og kombineres med et centralfag. Tilvalgsfag skal vælges inden for godkendte uddannelser og kan være inden for eller uden for centralfagets fagområde. Regler for tilvalg på de enkelte uddannelser fastsættes i studieordningen.

    Forklaring

    Tilvalgsfag beskrives i studieordningen for universitetets uddannel-ser, og består af en samling af moduler fra den pågældende uddannelse.

    Et tilvalgsfag udgør en del af en to-, eller fler-faglig uddannelse og læses sammen med minimum ét andet fag (centralfag). Der er ikke noget mindstekrav til antallet af ECTS-point, som tilvalgsfaget skal udgøre.

    Aalborg Universitet udbyder i øjeblikket kun tilvalgsfag, som kan kombineres med bacheloruddannelser (centralfag) inden for det humanistiske, det samfundsvidenskabelige eller det naturvidenskabelige hovedområde. Der udbydes ikke på nuværende tidspunkt tilvalgsfag, der kan kombineres med kandidatuddannelser.

    Type/udfaldsrum

    Tilvalgsfag som del af en bacheloruddannelse (centralfag), tilvalgsfag som del af en kandidatuddannelse (centralfag)

    Eksempler

    Bacheloruddannelse i Dansk (centralfag) kombineret med tilvalgsfag i Kommunikation og digitale medier (informationsvidenskab)

  • +

    1.3.004 Specialisering

    Definition

    En specialisering er en fokusering af en uddannelse, som giver den studerende særlige kompetencer inden for en udvalgt del af uddannelsens fagområde, og giver ret til en titel, hvori specialiseringen indgår. En specialisering godkendes af dekanen.

    Forklaring

    Begrebet dækker de godkendte specialiseringer på Aalborg Universitet, som optræder i Uddannelsesbasen.

    På hvilke semestre specialiseringen kan påbegyndelses er fastsat i uddannelsens studieordning. En specialisering godkendes af dekanen.

    Type/udfaldsrum

    Bacheloruddannelse med specialisering, kandidatuddannelse med specialisering, masteruddannelse med specialisering, diplomuddannelse med specialisering

    Eksempler

    Bacheloruddannelsen i Energi med specialisering i termisk energi, Bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier med specialisering i kommunikation, Kandidatuddannelsen i Historie med specialisering i kulturarvsformidling, Masteruddannelsen i Læreprocesser med specialisering i pædagogisk ledelse, Diplomuddannelsen HD 2. del med specialisering i finansiel rådgivning

    Accepterede termer

    Specialisering

    Frarådede termer

    Retning, toning, linje, valgfag

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Uddannelsesbasen

    Navn i autoritativ kilde

    Specialization

    Relationer

    En Uddannelsesversion kan have ingen, en eller flere Specialiseringer, som har indflydelse på Uddannelsesversionens Uddannelsesforløb.

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Specialiseringens ID

    Specialiseringens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    f09596e8-bfbf-4cd2-a9cd-b8b63a35a14d

    Specialiseringens navn (DK)

    Specialiseringens danske navn.

    Udfaldsrum:

    Navn på specialisering

     

    Eksempel:

    Bygge- og anlægskonstruktion

    Specialiseringens navn (EN)

    Specialiseringens engelske navn.

    Udfaldsrum:

    Navn på specialisering

     

    Eksempel:

    Structural and Civil Engineering

    Godkendt titel (DK)

    Specialiseringens godkendte danske titel fra ministeriet, som vil fremgå på den studerendes eksamensbevis

    Udfaldsrum:

    Navn på godkendt titel

     

    Eksempel:

    Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion)

    Godkendt titel (EN)

    Specialiseringens godkendte engelske titel fra ministeriet, som vil fremgå på den studerendes eksamensbevis

    Udfaldsrum:

    Navn på godkendt titel

     

    Eksempel:

    Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering with specialisation in Structural and Civil Engineering)

    Udbudssted

    Campus hvor specialiseringen udbydes

    Udfaldsrum:

    Aalborg, København, Esbjerg, Hjørring

     

    Eksempel:

    Aalborg

    Aktuel udbudsstatus

    Angiver om specialiseringen er åben eller lukket for optag.

    Udfaldsrum:

    Lukket for optag, Åben for optag

     

    Eksempel:

    Åben for optag

    Udbydes til internationale studerende

    Angiver, om specialiseringen udbydes på engelsk.

    Udfaldsrum:

    Ja, Nej

     

    Eksempel:

    Ja

    Optagelsestidspunkt

    Hvornår på året studerede kan optages på specialiseringen.

    Udfaldsrum:

    Årligt: September, Årligt: Februar, Halvårligt: September og februar

     

    Eksempel:

    Årligt: September 

    Hovedområde

    Det ministerielt bestemte faglige hovedområde som uddannelsen er indplaceret på i forbindelse med akkreditering af uddannelsen. Opdelingen i faglige hovedområder er baseret på den internationale klassifikationen ISCED-F, udformet i regi af UNESCO.

    Udfaldsrum:

    Navn på hovedområde

     

    Eksempel:

    Det Naturvidenskabelige hovedområde

    UDD-kode

    Uddannelsens kode i Danmarks Statistiks klassifikationssystem for uddannelser (DISCED-15) – kode der anvendes i tilknytning til en studerende der er i gang med uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    fire-cifret kode

     

    Eksempel:

    6633 (Historie, kand.)

    AUDD-kode

    Uddannelsens kode i Danmarks Statistiks klassifikationssystem for uddannelser (DISCED-15) – kode der anvendes i tilknytning til en studerende, der har afsluttet uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    fire-cifret kode

     

    Eksempel:

    6417 (Historie, kand., specialiseringen Informationsforvaltning)

     

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.4.004 Uddannelsesforløb

    Definition

    Uddannelsesforløb beskriver rækkefølgen af semesterforløb, som en studerende skal igennem for at gennemføre en uddannelse. En uddannelse kan bestå af mere end et uddannelsesforløb, som er beskrevet i en studieordning.

    Forklaring

    En uddannelse sammensættes af ét eller flere uddannelsesforløb som tilsammen udgør en hel uddannelse.

    Type/udfaldsrum

    Samlet uddannelsesforløb for en hel uddannelse, delt uddannelsesforløb for en hel uddannelse, uddannelsesforløb for centralfag, uddannelsesforløb for sidefag, uddannelsesforløb for tilvalgsfag, uddannelsesforløb for specialisering

    Eksempler

    Bachelor i Byggeri og anlæg (1.-4. semester), Bachelor i Byggeri og anlæg med specialisering i Bygge- og anlægskonstruktion (5.-6. se-mester), Bachelor i Biologi (1.-6. semester)

    Accepterede termer

    Uddannelsesforløb

    Frarådede termer

    Uddannelsesplan

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Studieordningsbasen

    Navn i autoritativ kilde

    StudyProgramme

    Relationer

    AAU-Uddannelsesforløb er beskrevet i en studieordning og kan underopdeles i AAU-semesterforløb. Der kan være mere end ét AAU-Uddannelsesforløb til en AAU-Uddannelsesversion

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Uddannelsesforløb-ID

    Uddannelsesforløbets ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    445

    Navn på uddannelsesforløb

    Uddannelsesforløbets navn som det er angivet i studieordningen.

    Udfaldsrum:

    Navn på uddannelsesforløb

     

    Eksempel:

    Specialisering: Organisation, Strategi Og Ledelse

    I brug

    Angiver om et uddannelsesforløb er i brug, hvilket vil sige at uddannelsesforløbet er indsat i studieordningen og synligt for læseren, og dermed gældende. Ikke i brug indikerer, at uddannelsesforløbet ikke er indsat i studieordningen, og dermed ikke gældende eller synligt i den offentlige visning i Studieordningsbasen.

    Udfaldsrum:

    I brug, Ikke i brug

     

    Eksempel:

    I brug

    Linje

    Linje anvendes som til at beskrive uddannelsesforløb for to-faglige uddannelseskombinationer (gymnasiefag) og angiver om uddannelsesforløbet skal anvendes i forbindelse med studerende med centralfag på Uddannelsen eller for studerende med sidefag på uddannelsen. Linje anvendes ligeledes for nogle bacheloruddannelser i forbindelse med sporvalg, hvor der eksempelvis kan vælges mellem flere spor fra 5. semester på uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    Navn på linje

     

    Eksempel:

    Linje: Fysik centralt fag - naturvidenskabeligt sidefag

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.5.004 Semesterforløb

    Definition

    Et semesterforløb udgør en del af et uddannelsesforløb og er med til at strukturere studieordningens moduler og/eller modulgrupper. Semesterforløbet beskriver et eller flere konkrete semestre og de moduler og/eller modulgrupper, som indgår heri.

    Forklaring

    Et semesterforløb anvendes i en studieordning til strukturering af modulerne og/eller modulgrupper, således at der sker progression gennem uddannelsen. En uddannelses semesterforløb nummereres, startende med 1. semester. Et semesterforløb har et omfang angivet i ECTS-point.

    Type/udfaldsrum

    1. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 2. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 3. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 4. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 5. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 6. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 7. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 8. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 3.-4. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 6.-7. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper), 7.-8. semesters forløb (specifikke moduler/modulgrupper)

    For hvert semesters forløb, nævnt ovenfor, kan der desuden eksistere flere varianter af et semesters forløb, som den studerende kan vælge én af som det pågældende semesters forløb.

    Eksempler

    Bacheloruddannelsen i Medicins 1. semester (indeholdende fire obligatoriske moduler), kandidatuddannelsen i Musiks 3. semester (indeholdende to obligatoriske moduler, samt en modulgruppe bestående af tre valgfagsmoduler)

    Accepterede termer

    Semesterforløb, semester

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Studieordningsbasen

    Navn i autoritativ kilde

    SemesterProgramme

    Relationer

    Et AAU-Semesterforløb er en underopdeling af et AAU-Uddanelsesforløb og kan indeholde AAU-Modulgrupper, såvel som AAU-Moduler

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Semesterforløbs-ID

    Semesterforløbets ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    23 

    Navn på semesterforløb

    Semesterforløbets navn

    Udfaldsrum:

    Navn på semesterforløb

     

    Eksempel:

    1. semester

    Navn på studieordning

    Navn på den studieordning semesterforløbet er en del af.

    Udfaldsrum:

    Navn på studienævn

     

    Eksempel:

    Studieordning for Bacheloruddannelsen i

    Robotteknologi, 2022 

    Studienævn

    Det studienævn på Aalborg Universitet semesterforløbet organisatorisk hører under

    Udfaldsrum:

    Navn på studienævn

     

    Eksempel:

    Studienævn for Elektronik og IT

    Udbudssted

    Campus hvor specialiseringen udbydes

    Udfaldsrum:

    Aalborg, København, Esbjerg, Hjørring

     

    Eksempel:

    Aalborg

    Specialisering

    Angiver om semesterforløbet er del af en specialisering.

    Udfaldsrum:

    Ja, Nej

     

    Eksempel:

    Ja

    Obligatoriske moduler

    Angiver semesterforløbets obligatoriske moduler

    Udfaldsrum:

    Liste med modulkoder

     

    Eksempel:

    Liste med modulkoder

    Valgfrie moduler

    Angiver semesterforløbets valgfrie moduler

    Udfaldsrum:

    Liste med modulkoder

     

    Eksempel:

    BAEØK202222; BAEØK202223; BAEØK202224; BAEØK202226; BAEØK202227; BAEØK202228; BAEØK202229; BAEØK202231

    Variant

    Et semesterforløb kan være en variant af et semesters forløb. Varianter anvendes for enkelte semesterforløb hvor der for et givent semester kan være to varianter af semesteret indeholdende to forskellige sammensætninger af moduler for de to semesterforløb.

    Udfaldsrum:

    Navn på variant

     

    Eksempel:

    Version A

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.6.004 Studieordning

    Definition

    En studieordning definerer en uddannelses faglige indhold, struktur og uddannelsesforløb. En studieordning beskriver en uddannelses juridiske grundlag, kompetenceprofil samt regler fastsat af Aalborg Universitet. En studieordning godkendes af dekanen.

    Forklaring

    En studieordning indeholder en beskrivelse af de elementer som en uddannelse består af. Herunder de enkelte fagelementers indhold og læringsmål, uddannelsesforløbet, samt eventuelle muligheder for kombination med andre uddannelser.

    Der er desuden fastsat bestemmelser for optagelse, samt nærmere regler, der gælder for uddannelsen, inden for bekendtgørelsens rammer. Studieordningen fungerer i praksis som en aftale mellem universitetet og den studerende om, hvad de hver især kan forvente af hinanden.

    En studieordning godkendes af dekanen, men kan også godkendes af prodekanen for uddannelse, efter delegation fra dekanen.

    Type/udfaldsrum

    Ordinær studieordning, overgangsstudieordning, dispensationsstudieordning

    Eksempler

    Studieordning for Bacheloruddannelsen i Dansk, Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie, Studieordning for Professionsbacheloruddannelsen Socialrådgiver

    Accepterede termer

    Studieordning

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Studieordningsbasen

    Navn i autoritativ kilde

    Curriculum

    Relationer

    En AAU-Studieordning beskriver en AAU-Uddannelsesversion og indeholder AAU-Uddannelsesforløb

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Studieordnings-ID

    Studieordningens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    2d004777-180d-4664-afc4-74f8aa89a44f

    Titel (dansk)

    Studieordningens danske titel

    Udfaldsrum:

    Navn på Studieordning

     

    Eksempel:

    Studieordning For Bacheloruddannelsen I Anvendt Filosofi, 2022

    Titel (engelsk)

    Studieordningens engelske titel

    Udfaldsrum:

    Navn på specialisering

     

    Eksempel:

    Structural and Civil Engineering 

    Fakultet

    Det fakultet på Aalborg Universitet uddannelsen organisatorisk hører under

    Udfaldsrum:

    Navn på fakultet

     

    Eksempel:

    Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet

    Institut

    Det institut på Aalborg Universitet studieordningen organisatorisk hører under.

    Udfaldsrum:

    Navn på institut

     

    Eksempel:

    Institut for Arkitektur og Medieteknologi 

    Studienævn

    Det studienævn på Aalborg Universitet studieordningen organisatorisk hører under.

    Udfaldsrum:

    Navn på studienævn

     

    Eksempel:

    Studienævn for Arkitektur og Design

    Adgangskrav

    Specifikke adgangskrav for den pågældende uddannelse.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Adgangsgivende uddannelser på kandidatuddannelsen i biologi (1-faglig)

    Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse

    Bacheloruddannelsen i biologi, Aalborg Universitet (1-faglig)

    Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse

    Bacheloruddannelsen i biologi, Syddansk Universitet

    Bacheloruddannelsen i biologi, Københavns Universitet

    Bacheloruddannelsen i biologi, Aarhus Universitet

    Bacheloruddannelsen i miljøbiologi, Roskilde Universitet

    Eksamensbevisets kompetenceprofil

    Angivelse af den kompetenceprofil, som vil fremgå af den studerendes eksamensbevis.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

    Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng. 

    Uddannelsens kompetenceprofil

    Beskrivelse af uddannelsens kompetenceprofil, hvad angår viden, færdigheder og kompetencer.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Viden

    En kandidat i biologi har forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis på højeste internationale niveau inden for følgende naturvidenskabelige områder:

    Molekylær biologi

    Populationsbiologi og bevaringsgenetik

    Økosystemmodellering

    Danske naturtyper

    Forurening af marine områder samt effekt af klimaforandringer på biologiske systemer

    En kandidat i biologi kan forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over teori og videnskabelige metoder samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

     

    Færdigheder

    En kandidat i biologi kan mestre videnskabelige metoder og redskaber fra molekylær til global biologisk skala samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for disse områder.

    En kandidat i biologi kan vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdig­heder inden for området samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse-og løsningsmodeller.

    En kandidat i biologi kan formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, samt kunne undervise og instruere i faget på de gymnasiale uddannelser.

     

    Kompetencer

    En kandidat i biologi kan styre arbejds-, undervisnings- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.

    En kandidat i biologi kan selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.

    En kandidat i biologi kan selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

    En kandidat i biologi kan analysere, identificere og formulere problemer på et videnskabeligt grundlag og efterfølgende arbejde problemorienteret på at forstå, videreudvikle og finde løsninger både individuelt og i samarbejde med andre fagpersoner.

    En kandidat i biologi kan udnytte digitale løsninger til at opsamling og lagring af data, statistisk dataanalyse, datavisualisering, modellering og simulering, til præsentation af teorier, hypoteser og resultater skriftligt såvel som mundtlig, samt til organisering og udmøntning af samarbejdet internt i projektgrupper samt med eksterne partnere.

    En kandidat i biologi kan udføre digital søgning af relevant fag- og forskningslitteratur og viden i databaser samt vurdere validiteten af digitale kilder. En kandidat kan benytte digitale platforme til selvstudium og videndeling samt til faglig diskussion og kommunikation.

    Ikrafttrædelse og overgangsregler

    Angiver godkendelsesdato for studieordningen og eventuelle regler vedrørende afslutning af uddannelsen.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.

    Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.

    Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

    Uddannelsesforløb

    Uddannelsesforløb som er tilknyttet studieordningen

    Udfaldsrum:

    Liste med Uddannelsesforløb-ID’er

     

    Eksempel:

    311; 441; 445

    Modulgrupper

    Modulgrupper som er tilknyttet studieordningen

    Udfaldsrum:

    Liste med Modulgruppe-ID’er

     

    Eksempel:

    407c078c-b1be-11ed-afa1-0242ac12000; 1cc558d4-b1c8-11ed-afa1-0242ac120002

    Moduler

    Moduler som er tilknyttet studieordningen.

    Udfaldsrum:

    Liste med modulkoder

     

    Eksempel:

    BAEJ1318; BAEJ1317; BAEJ1315; BAEJ1314; BAEJ1313; BA-EJ1316; BAEJ1312; BAEJ134; BAEJ133; BAEJ132; BAEJ131; BAEJ1311; BAEJ1310; BAEJ139; BAEJ138; BAEJ137; BAEJ136; BAEJ135; BAEJ13S1; HAJU13S1; 

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.7.004 Modulgruppe

    Definition

    En modulgruppe er en samling af moduler, som indgår i et semesterforløb som valgfag.

    Forklaring

    Nærmere bestemmelser for en modulgruppe er fastsat i studieordningen.

    Hvilke specifikke moduler der indgår i en modulgruppe kan ændres, og vil ofte gøre det fra semester til semester, uden at der dermed er tale om en ny modulgruppe. 

    Type/udfaldsrum

    Gruppe af valgfagsmoduler, som den studerende vælger mellem

    Eksempler

    Modulgruppen ‘MAT4 valgfag’ (indeholder to moduler), modulgruppen ‘6th Semester Elective Courses Package’ (indeholder fem moduler)

    Accepterede termer

    Modulgruppe

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Studieordningsbasen

    Navn i autoritativ kilde

    ModuleGroup

    Relationer

    En AAU-Modulgruppe består af AAU-Moduler og indgår i et AAU-Semesterforløb

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Modulgruppe-ID

    Modulgruppens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    0x01574484701B46E4ACADD5FBE66EE055

    Navn på modulgruppe

    Modulgruppens navn

    Udfaldsrum:

    Navn på Modulgruppe

     

    Eksempel:

    Valgprojekt 4. semester

    Beskrivelse af modulgruppe

    Beskrivelse modulgruppens indhold

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Vælg 1 projekt = 15 ECTS

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019

  • +

    1.8.004 Modul

    Definition

    Et modul består af et fagelement, eller flere enkelte, sammenlagte fagelementer, der har beskrevne læringsmål. Omfanget af modulet er angivet i ECTS-point, og afsluttes med en eller flere prøver. Modulet ejes af det studienævn, hvorfra undervisningen udbydes.

    Forklaring

    Et modul er en læringsaktivitet, som f.eks. undervisning, projektarbejde eller praktik, som den studerende skal deltage i. For at gennemføre modulet, skal den studerende bestå den eller de tilknyttede prøver. Modulerne og de tilknyttede prøver udgør de aktiviteter, som den studerende skal gennemføre for at opnå et antal ECTS-point. ECTS-point for beståede prøver resulterer i STÅ-indtægter, som tilfalder hovedområdet for det studienævn, der ejer modulet.

    Type/udfaldsrum

    Projekt, kursus

    Eksempler

    Integration af produktions og værdikæde metoder, Læringsmetoder og eksperimentelle læringsrum, Kvantitativ metode og statistik, Nyere sociologiske teorier, Calculus

    Accepterede termer

    Modul

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Modulbasen

    Navn i autoritativ kilde

    Module

    Relationer

    Et AAU-Modul indgår i et AAU-Semesterforløb eller i en AAU-Modulgruppe

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Modulkode

    Kode der identificerer modulet

    Udfaldsrum:

    Kode

     

    Eksempel:

     

    AODAPM2K152

    Dansk titel

    Modulets danske titel

    Udfaldsrum:

    Navn på modul

     

    Eksempel:

    Bachelorprojekt: Integreret bygningsdesign: Multifunktionel bygning

    Engelsk titel

    Modulets engelske titel

    Udfaldsrum:

    Navn på modul

     

    Eksempel:

    BSc Project: Integrated Building Design: Multifunctional Building

    Fakultet

    Det fakultet på Aalborg Universitet, som studienævnet, der er ansvarlig for modulet, organisatorisk hører under.

    Udfaldsrum:

    Navn på fakultet

     

    Eksempel:

    Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

    Institut

    Det institut på Aalborg Universitet, som studienævnet, der er ansvarlig for modulet, organisatorisk hører under.

    Udfaldsrum:

    Navn på institut

     

    Eksempel:

    Klinisk Institut

    Studienævn

    Det studienævn, der godkender og er ansvarlig for modulet.

    Udfaldsrum:

    Navn på studienævn

     

    Eksempel:

    Studienævn for Medicin

    Undervisningssprog

    Sproget som modulets undervisning foregår på

    Udfaldsrum:

    Dansk, Engelsk, Dansk og Engelsk

     

    Eksempel:

    Dansk

    ECTS-point

    Modulets omfang angivet i ECTS-point.

    Udfaldsrum:

    Numerisk angivelse af antal ECTS

     

    Eksempel:

    15

    Type

    Angivelse om modulet består af et kursus eller af et projekt

    Udfaldsrum:

    Projekt, Kursus

     

    Eksempel:

    Kursus

    Tompladsordning

    Angivelse af, om modulet udbydes under tompladsordningen.

    Udfaldsrum:

    Ja, Nej

     

    Eksempel:

    Nej

    Modulets indhold forløb og pædagogik

    Indledende information om modulet, f.eks. formål, det faglige emne mv.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Modulet i kvantitativ metode omfatter deskriptiv statistik, sandsynlighedsregning, stokastiske variable og deres fordelinger, stikprøver, estimation, hypotesetest og sammenligninger af to populationer, variansanalyse, simpel og multipel lineær regression samt logistisk regression. Disse emner gennemgås først teoretisk, og dernæst trænes færdighederne gennem øvelser. Dette suppleres yderligere med en serie af forelæsninger med fokus på praktisk anvendelse af statistik i forhold til erhvervsøkonomiske problemstillinger. De temaer, der behandles, har fokus på virksomheders og organisationers samspil med og påvirkning af deres omgivelser.

    Læringsmål - Viden

    Konkrete læringsmål i forhold til viden, som den studerende udprøves i

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:

    Erhverve teoretisk viden om statistik, herunder beskrivende statistik, sandsynlighedsregning, fordelinger, stikprøver, regressionsanalyse, usikkerhed samt tolkning på egne og andres resultater.

    Opnå viden om anvendt statistik.

    Identificere en viden om statistisk software til at kunne udføre statistiske analyser.

    Læringsmål - Færdigheder

    Konkrete læringsmål i forhold til færdigheder, som den studerende udprøves i

    Udfaldsrum:

     

    Eksempel:

    Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

    Anvende det statistiske modelbegreb således, at de er i stand til selvstændigt og i grupper, at formulere og udføre kvantitative analyser.

    Anvende it baserede værktøjer til at udføre statistiske analyser.

    Læringsmål - Kompetencer

    Konkrete læringsmål i forhold til kompetencer, som den studerende udprøves i

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

     

    Identificere, formulere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger ved hjælp af kvantitative analyser.

     

    Foretage en kritisk fortolkning og evaluering af egnes og andres metoder, data og resultater i forbindelse med kvantitative analyser.

    Omfang og forventet arbejdsindsats

    Information om fx forventet tidsforbrug, omfang af pensum mv.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Projektets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.

    Undervisningens placering/sted

    Angivelse af en eller flere campusser, hvor undervisningen foregår.

    Udfaldsrum:

    Navne på et eller flere campusser, Anden placering, Ingen placering

     

    Eksempel:

    Campus Aalborg, Campus Esbjerg

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019. Revideret d. 29. juni 2021.

  • +

    1.9.004 Prøve

    Definition

    En prøve afprøver den studerendes evne til at opfylde et moduls læringsmål. En prøve resulterer i en individuel bedømmelse.

    Forklaring

    Enhver prøve er tilknyttet et modul og har til formål individuelt at bedømme den studerendes faglige færdigheder og kompetencer.

    Masterdata-begrebet ’AAU-Prøve’ omfatter ikke studiestartsprøver og adgangsprøver.

    Type/udfaldsrum

    Prøve, eksamen, eksamensaktivitet, specialeforsvar, projekteksamen

    Eksempler

    Prøven ’Kinesisk sprogforståelse I’, Prøven ’Webkommunikation i teori og praksis’

    Accepterede termer

    Prøve, eksamen, eksamensaktivitet, specialeforsvar, projekteksamen

    Frarådede termer

    Studiestartsprøve, adgangsprøver

    Dataejer

    Jesper Bjørn Gorm Poulsen, Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice

    Autoritativ kilde

    Modulbasen

    Navn i autoritativ kilde

    Examination

    Relationer

    En AAU-Prøve er tilknyttet et AAU-Modul

    Attributter

    Attribut

    Beskrivelse

    Udfaldsrum og eksempel

    Prøve-ID

    Prøvens ID

    Udfaldsrum:

    ID

     

    Eksempel:

    0676edd2-b1bd-11ed-afa1-0242ac120002

    Prøvens navn

    Navnet på prøven - er der kun en prøve tilknyttet, vil den typisk være lig med modulets titel.

    Udfaldsrum:

    Navn på prøve

     

    Eksempel:

    Globale logistiksystemer

    ECTS

    Angivelse af prøvens omfang angivet i ECTS-point.

     

    Udfaldsrum:

    Numerisk angivelse af antal ECTS

     

    Eksempel:

    5

    Faget udprøves med

    Angivelse af hvorvidt modulets samlede ECTS-point opnås ved beståelse af en eller flere ECTS-bærende prøver eller ved beståelse af to eller flere delprøver.

    Udfaldsrum:

    Delprøver, En eller flere ECTS-bærende prøver

     

    Eksempel:

    Delprøver

    Prøveform

    Angiver prøveformen, f.eks. skriftlig, mundtlig eller mundtlig pba. Projekt.

    Udfaldsrum:

    Skriftlig, mundtlig, Mundtlig pba. projekt, Skriftlig og mundtlig

     

    Eksempel:

     

    Bedømmelsesform

    Angivelse af bedømmelsesformen

    Udfaldsrum:

    7-trinsskala, bestået/ikke bestået

     

    Eksempel:

    7-trinsskala

     

     

    Censur

    Angivelse af intern eller ekstern censur for prøven.

    Udfaldsrum:

    Ekstern prøve, Intern prøve

     

    Eksempel:

     

    Modulet har fælles prøve med et andet modul

    Angivelse af om modulet udprøves sammen med et andet modul

    Udfaldsrum:

    Ja, Nej

     

    Eksempel:

    Nej

     

     

     

    Info om prøven

    Uddybende information om prøveform - f.eks. formkrav, varighed, type, osv.

    Udfaldsrum:

    Tekst

     

    Eksempel:

    Den studerende fremfører et opgivet program af en varighed på 5-10 min.

    Prøven bedømmes af eksaminator og bedømmer.

    Obs. der kan være attributter for masterdata-begrebet, der ikke har karakter af masterdata og som derfor ikke fremgår i denne oversigt.

    Godkendt

    Det Strategiske Digitaliseringsudvalg, 3. juli 2019